Friday, December 10, 2010

EDUCATIONAL TOYS

Hari - hari kalau ada masa lapang memang la keje akak dok survey educational toys untuk si Shafiyyah. Umur Shafiyyah baru setahun tapi dah banyak mainannya. sudahnya mak dier yang main.. heheh... nak beli mainan untuk anak ni actually ada guide line nya tau.. Jangan main beli aja, nanti membazir. so apa salahnya study sikit before beli mainan. Kalau kene cara, ia dapat meransang IQ anak2. Chewah dah macam pakar pulak akak ni.

Sebelum beli mainan tu, kena lah baca labelnya dulu. Sebagai contoh, mainan yang partnye kecil - kecil tak sesuai untuk kanak - kanak di bawah usia 3 tahun. Takut nanti bayi masukkan dalam mulut n tertelan pulak. Kan bahaya tu. Material mainan tu jugak perlu diambil kira. Banyak mainan yang murah dan datang dari China mempunyai material yang mengandungi bahan kimia yang boleh menjejaskan anak kita. Macam Shafiyyah pun suka sangat masukkan mainan dalam mulut. Risau betul.

Dalam tempoh tahun pertama tumbesaran bayi akan membangunkan beberapa kemahiran awal yang boleh dipecahkan seperti berikut :

1. Gross Motor - Boleh mengangkat kepala, duduk, merangkak dan ada yang mula bertatih
2. Fine Motor - memegang objek seperti sudu, memegang objek kecil dengan 2 jari
3. Sensory - melihat, mendengar, merasa, menyentuh dan menghidu
4. Langguage - Bayi akan mula membuat bunyi - bunyian, belajar beberapa perkataan dan memahami perkataan
5. Social - Keupayaan untuk bermain dengan ahli keluarga atau kanak - kanak lain.

Tetapi harus la kita ingat yer, setiap bayi tu berbeza. jadi tahap tumbesarannya pun agak berbeza. Jadi jangan la risau. Dalam tempoh setahun tu kalau bayi dah dapat develop skill - skill di atas, itu dah kira normal lah ye. Jadi sebagai ibu bapa kita boleh bantu dengan menggalakkan perkembangan tersebut. Salah satu nya adalah dengan memilih permainan yang betul untuk setiap peringkat umur untuk meransang perkembangan tersebut. Next entry nanti akak akan kongsikan apa permainan yang sesuai ok... adios :)

2 comments:

  1. salam.. bagus info nie untuk mereka yg dah ade cahayamata kan...:)

    ReplyDelete
  2. TQ Miss Zan. dulu pon tak tau jugak tapi bila dah ada anak automatik jadi rajin membaca..

    ReplyDelete